In cele ce urmeaza va vom prezenta un studiu despre impactul avut de alimentatia pe baza de soia in ceea ce priveste cancerul la san. Acest studiu este foarte promitator in rezultatele care le va obtine, insa mai este nevoie de studii suplimentare care sa intareasca aceste rezultate obtinute.
De mai mult de 15 ani, alimentele din soia au fost investigate in mod activ pentru rolul lor posibil in reducerea riscului de cancer mamar. Entuziasmul initial despre aceasta ipoteza a fost bazat pe observatii consistente. Acestea includ rate scazute de cancer mamar in Japonia, iar primele cercetari pe animale indica faptul ca boabele de soia in dieta rozatoarelor au redus dezvoltarea tumotii mamare si dovezile sugereaza ca isoflavonele (fitoestrogenii) in produsele alimentare de soia poate exercita efecte anti-estrogenice.
Cu toate acestea, stabilirea unei relatii intre riscul de cancer si dieta - in special alimente specifice - este mult mai dificila decat stabilirea unei astfel de legaturi, in cazul altor boli cronice, cum ar fi boala coronariana. Acest lucru se datoreaza faptului ca exista putini indicatori bine stabiliti, non-invazivi de risc de cancer, si studiile sunt foarte rar efectuate pentru o perioada destul de mare pentru a masura diferentele reale in ceea ce priveste incidenta tumorii. Prin urmare, este dificil sa afirmam cu incredere daca o anumita interventie creste sau scade sansele de a dezvolta cancer.
Cercetarea epidemiologica este un mod util de investigare pentru a explora relaţia dintre alimentatie si cancer. Epidemiologia este un studiu de modele, cauze si control al bolilor in grupurile de oameni. Exista doua tipuri principale de studii epidemiologice, controlul cazurilor si studiile prospective.
In cazul studiilor de control pe cazuri, oamenii de stiinta au comparat persoane de la cei diagnosticati cu cancer pana la cei nediagnosticati cu cancer, in speranta de a identifica caracteristici, cum ar fi stilul de viata sau dieta, sau care sunt mai frecvente la un grup decat la celalalt. In cazul studiilor prospective, oamenii de stiinta prima data evalueaza caracteristicile unui grup mare de oameni sanatosi, apoi urmaresc aceste subiecte timp de multi ani, in speranta de a identifica daca anumite elemente sunt mai frecvente la cei care dezvolta cancer decat la cei care nu. In general, studiile prospective sunt considerate mai credibile decat studiile de control pe cazuri. Este important sa recunoastem, totusi, ca in urma studiilor epidemiologice nu se poate stabili relatia dintre cauza si efect. Numai studiile clinice pot face acest lucru. Dar, studiile epidemiologice sunt adesea folosite ca baza pentru activitati de cercetare clinica.
Pentru a evalua relaţia dintre consumul de soia si riscul cancerului mamar, Bruce Trock si colegii sai de la Johns Hopkins - Scoala de Medicina si la Georgetown University au efectuat o meta-analiza a studiilor epidemiologice. O meta-analiza este formata din o serie de analize statistice adunate dintr-o larga colectie de rezultate asupra studiilor individuale, in scopul de a integrare a rezultatele. Aceasta analiza speciala, a inclus 12 studii de control pe cazuri si 6 studii prospective. O constatare majora a acestei analize a fost ca, atunci cand toate femeile (asiatice si non-asiatice, pre-si post-menopauza) au fost luate in considerare, consumul de soia a fost asociat cu o reducere de 14% a riscului de cancer mamar. Asta este, femeile consumatoare de cantitati mai mari de soia au fost cu 14% mai putin probabil de a dezvolta cancer de san decat femeile care au consumat soia relativ mic. Cu toate acestea, analiza de subgrup a relevat faptul ca soia a fost mai mult de protectie impotriva pre-post-menopauza, comparativ cu cancerul de san, si a fost de protectie si studii care au implicat non-femei asiatice, dar nu si in cazul femeilor asiatice.
Analizele efectuate de Trock si colegii sai ofera sprijin modest pentru ideea ca soia poate proteja impotriva cancerului de san. O reducere de 14% este cu siguranta, demna de remarcat, si pentru mai multe motive rezultatele studiului ar trebui sa fie interpretate cu mai multa prudenta.
In primul rand, in multe studii, consumul de soia nu a fost de fapt cuantificat. Mai degraba, a fost estimat pe baza excretiei urinare a isoflavonelor. Deoarece excretia urinara variaza atat de mult de la persoana la persoana, acesta ofera doar o aproximare bruta a aportului de soia.
In timp ce unele dovezi, inclusiv noua analiza facuta de Trock si colegii sai, sugereaza ca alimentele din soia pot reduce riscul cancerului mamar, nu pot fi facute nici un fel de concluzii in acest moment. Cu toate acestea, pentru ca produsele alimentare din soia ofere hrana excelenta, ele pot juca un rol important intr-un regim alimentar sanatos, tinand cont de relatia lor privind protectia impotriva cancerului de san.
Tags: cancer, chimioterapie, doctor robert young, medicina, miracle, naturista, san, sanatate-ph, tratament, uter

